marla



jag vill så mycket. många gånger vill jag lite för mycket, jag vill göra allt och spretar ut åt lite för många håll i mina ideér så att allt slutar i en enda röra av brun sörja. som det blir när man blandar för många vattenfärger.
då när jag tappar bort mig själv är jag alltid tvungen att starta om på nytt och påminna mig om min ursprungliga idyll.
och om jag skulle beskriva mig själv, min stil och mitt skapande utifrån ett enda ideal skulle det onekligen bestå av marla singer, som fenomen.

ända sedan jag såg fight club för första gången har jag hyst en ohälsosam attraktion till marlas destruktiva identitet. den kedjerökande, söndermärglade trasdockan fyller för mig en obeskrivlig estetik som ingen fransyska i världen skulle kunna överträffa.
det är absolut inget fel i sockersött och prydligt. ordnade sjömansränder och röda läppar. men hennes paradoxala cynism talar till mig på ett tilldragande sätt som lämnar mig halvt mållös. ett offer och en ö under samma blekblå hy.

Kommentarer
Postat av: g

fight club. är bland de bästa. i film/bok väg. och ja, helena boham carter är rätt så fantastisk i rollen.

2010-04-18 @ 10:11:25
URL: http://sjupunktre.blogg.se/
Postat av: fanny

"söta" människor är överskattade, oförbehållsam destruktiviet kan däremot vara ganska sexigt. Jag gillar att man kan estetisera en slags motsägelse numera, innan så handlade estetisering/konceptualisering alltid om att bli hel men nu kan det handla om att vara trasig också. Eller att vara lite av varje.

2010-04-19 @ 16:53:50
URL: http://intefanny.wordpress.com
Postat av: Jeanette

Marla är ju en väldigt tilltalande vacker karaktär på en morbid nivå. Men vill du ta en kaffe med marla och lyssna på hennes prat om hur döden fashinerar henne eller vill du prata med en glad och "söt" person som smittar av sig?

Jag vet att du skrev att det inte är något fel på dem. Men jag vill bara klargöra en poäng med att Marla är jätte tilltalande som en karaktär. Men ingen vill egentligen vara henne.



Jag brukade skriva Fight Club citat på alla mina väskor och böcker när den filmen kom och jag såg den om och om och om igen. Det är fortfarande en av de bästa filmer jag vet. Men som jag såg upp till Marla då var bara ohälsosamt. Kanske just för att jag mådde så dåligt då. Men jag kan absolut se vad du menar med att hon har en attraktiv yta.



Och du skriver så fint! ♥



Ville bara säga det.

2010-05-06 @ 11:33:20
URL: http://interruptedfashion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0